Podczas XV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej w Ciechanowie (17-18 kwietnia br.) odbywającej się pod hasłem „Pielęgniarka – dziecko – rodzina”; PFED zorganizowała warsztat diabetologiczny pt. „Dziecko z cukrzycą w środowisku nauczania i wychowania”. Podobnie jak podczas poprzednich konferencji ciechanowskich warsztat PFED cieszył się dużym zainteresowaniem, co oznacza, że pielęgniarki i położne doceniają znaczenie tej problematyki. W imieniu uczestników warsztatu dziękujemy pani dr Bożenie Ostrowskiej, dziekan WOZiNH w Ciechanowie, za włączenie problematyki cukrzycy na stałe do programu konferencji.
Poniżej streszczenia kilku wykładów.
Żywienie dzieci i młodzieży z cukrzycą typu 1 (Grażyna Korzeniewska): Dieta w cukrzycy typu 1 i 2 powinna być jak najbardziej zbliżona do zasad prawidłowego żywienia. Liczenie wymienników pokarmowych sprzyja lepszemu wyrównanie cukrzycy. Odpowiednia dieta i prawidłowe nawyki żywieniowe to gwarancja właściwego rozwoju fizyczno-psychicznego.
Żywienie dzieci i młodzieży z cukrzycą typu 1 (Grażyna Korzeniewska): Dieta w cukrzycy typu 1 i 2 powinna być jak najbardziej zbliżona do zasad prawidłowego żywienia. Liczenie wymienników pokarmowych sprzyja lepszemu wyrównanie cukrzycy. Odpowiednia dieta i prawidłowe nawyki żywieniowe to gwarancja właściwego rozwoju fizyczno-psychicznego.
Żywienie dzieci i młodzieży z cukrzycą typu 1 |
Dziecko z osobistą pompą insulinową (Renata Koczan): Leczenie cukrzycy z zastosowaniem osobistej pompy insulinowej jest nowoczesną metodą terapii najczęściej stosowaną u dzieci i młodzieży z cukrzyca typu 1. Przynosi wiele korzyści, ale jednocześnie stawia spore wymagania: wymaga od chorego i jego rodziny samokontroli, umiejętności samodzielnej obsługi pompy, wymiany zestawu infuzyjnego oraz radzenia sobie z sytuacjami trudnymi. Warunkiem powodzenia terapii jest właściwa edukacja oraz ścisła współpraca chorego z zespołem leczącym.
Dziecko z osobistą pompą insulinową |
Środowisko szkolne a cukrzyca (Alicja Szewczyk): Występowanie u dzieci i młodzieży cukrzycy nie zamyka im dostępu do ogólnej edukacji; uczestnictwo dziecka z cukrzycą w życiu szkolnym powinno przebiegać tak samo jak dzieci zdrowych z tą różnicą, że wymaga większej uwagi i obserwacji ze strony osób zajmujących się dzieckiem w szkole. Dużą rolę odgrywa współpraca rodziców z wychowawcą, nauczycielami i pielęgniarką szkolną.
Środowisko szkolne a cukrzyca |