Strefa Członkowska
PFED
  • PFED
    • O nas
    • Ludzie
    • Cele
    • Działania
    • Statut
  • Aktualności
  • Edukacja
    • Kursy, szkolenia, konferencje
    • Materiały PFED
    • Przydatne linki
  • Kontakt
    • Adresy, telefony
    • Dołącz do nas

O PFED

O NAS
LUDZIE
CELE
DZIAŁANIA
STATUT


STATUT POLSKIEJ FEDERACJI EDUKACJI W DIABETOLOGII 
powstał w Warszawie 14 grudnia 2005 roku.


Polska Federacja Edukacji w Diabetologii
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
KRS 0000249075
NIP 9521989403

Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział II CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
Rozdział III CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA, ICH CELE I OBOWIĄZKI
Rozdział IV WŁADZE STOWARZYSZENIA
Rozdział V MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
Rozdział VI POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE 

§ 1
Stowarzyszenie o nazwie Polska Federacja Edukacji w Diabetologii (w skrócie PFED) 
zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie przepisów 
ustawy z dnia 07.04.1989r. - Prawo o Stowarzyszeniach oraz na podstawie niniejszego Statutu.
§2
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.
§3
1. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
2. Czas trwania działania Stowarzyszenia nie jest ograniczony.
§4
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych 
organizacji o podobnym celu działania.
§5
Stowarzyszenie swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczpospolitej Polskiej. 
Dla właściwego realizowania swych celów Stowarzyszenie 
może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§6
Stowarzyszenie używa pieczęci. Wzór pieczęci ustala Zarząd Stowarzyszenia.

Rozdział II

CELE STOWARZYSZENIA I SPOSÓB ICH REALIZACJI
§7
Celem Stowarzyszenia jest:
1. Promowanie profesjonalnej roli zespołów w edukacji i opiece diabetologicznej w Polsce.
2. Prowadzenie działalności naukowej, szkoleniowej i badawczej 
w zakresie edukacji i opieki diabetologicznej.
3. Opracowywanie, wdrażanie i wspieranie programów edukacyjnych 
dla zespołów w zakresie opieki diabetologicznej.
4. Opracowywanie, wdrażanie i promowanie standardów w opiece diabetologicznej.
5. Wspomaganie rozwoju naukowego i zawodowego członków
 zespołów edukacyjnych w zakresie opieki diabetologicznej.
6. Współpraca z organizacjami diabetologicznymi i stowarzyszeniami pacjentów z cukrzycą.
7. Współpraca z krajowymi i międzynarodowymi grupami zaangażowanymi 
w edukację i opiekę diabetologiczną oraz prowadzącymi badania naukowe w tym zakresie.
8. Współdziałanie w organizowaniu opieki zdrowotnej nad osobą z cukrzycą w zakresie diabetologii.
§8
Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
1. Organizowanie krajowych i międzynarodowych konferencji, zjazdów seminariów; 
spotkań promujących cele stowarzyszenia.
2. Prowadzenie działalności wydawniczej i publikacje prac naukowych z zakresu diabetologii.
3. Organizację szkoleń dla osób zainteresowanych opieką diabetologiczną.
4. Pozyskiwanie funduszy w kraju i za granicą na prowadzenie działalności stowarzyszenia.
5. Współpracę z organizacjami społecznymi, instytucjami krajowymi 
i zagranicznymi, działającymi na rzecz ochrony zdrowia.
6. Współdziałanie z organizacjami samorządowymi i organami administracji państwowej 
w zakresie uzyskania pomocy i wsparcia dla działań zespołu edukacyjnego na rzecz chorych i ich rodzin.
7. Pozyskiwanie firm wspierających działania statutowe Stowarzyszenia.
8. Udział w zjazdach naukowych i szkoleniach organizowanych w kraju i za granicą.
9. Organizowanie i prowadzenie zakładów opieki zdrowotnej realizujących cele Stowarzyszenia.
10. Organizowanie i prowadzenie zakładów opiekuńczych realizujących cele Stowarzyszenia.
11. Opiniowanie i ekspertyzy materiałów, środków, sprzętu, prac w dziedzinie edukacji i opieki diabetologicznej.
12. Udział w kształtowaniu edukacji zdrowotnej dla członków zespołu edukacji w diabetologii.
§9
Realizując cele Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków. 
Może jednak zatrudnić pracowników do prowadzenia niektórych spraw.

Rozdział III

CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§10
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby wykonujące zawód, 
którego wykonywanie służy pacjentom chorym na cukrzycę i ich rodzinom, 
a także inne osoby fizyczne lub prawne zainteresowane wspieraniem celów Stowarzyszenia.
2. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych
- członków honorowych
- członków wspierających
- członków korespondentów
3. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym. 
Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
§11
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba spełniająca warunki 
określone w § 10 ust. 1, z zastrzeżeniem § 10 ust. 3, która złoży deklarację członkowską. 
Członkowie – założyciele Stowarzyszenia stają się członkami zwyczajnymi 
z momentem założenia Stowarzyszenia.
2. Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna, 
która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia 
lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla Stowarzyszenia.
3. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna, 
która zadeklaruje na rzecz Stowarzyszenia pomoc finansową lub rzeczową 
i złoży deklarację członkowską.
4. Członka korespondenta przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia na wniosek osoby zainteresowanej.
§12
1. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji członkowskiej.
2. Nadanie godności Członka Honorowego następuje decyzją Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu
§13
1. Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia zobowiązani są:
a) przyczyniać się do wzrostu znaczenia Stowarzyszenia,
b) dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
c) popierać i czynnie realizować cele Stowarzyszenia,
d) przestrzegać przepisów prawa, postanowień Statutu i zasad etyki zawodowej,
e) regularnie opłacać składki członkowskie, których wysokość określa Zarząd Stowarzyszenia,
f) brać czynny udział w zebraniach Stowarzyszenia.

2. Członek zwyczajny ma prawo brać udział w życiu Stowarzyszenia, a w szczególności:
a) przysługuje mu czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia,
b) może wnioskować we wszystkich sprawach Stowarzyszenia,
c) może korzystać z rekomendacji, gwarancji i opieki Stowarzyszenia w swojej działalności,
d) może uzyskać pomoc stowarzyszenia w pracach realizowanych zgodnie z postanowieniami Statutu, 
a w szczególności, w zakresie prowadzenia działalności naukowej i publicystycznej,
e) może korzystać ze wszystkich innych możliwości działania jakie stwarza swoim członkom Stowarzyszenie.
§14
Członkowie honorowi mają te same prawa i obowiązki (wskazane w § 13) co członkowie zwyczajni za wyjątkiem obowiązku opłacania składek członkowskich.
§15
Członkowie wspierający mają te same prawa i obowiązki (wskazane w § 13) co członkowie zwyczajni za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
§16
Członek korespondent ma te same prawa i obowiązki, jakie przysługują członkom wspierającym.
§17
1. Skreślenie z listy członków Stowarzyszenia następuje przez:
a) rezygnację pisemną złożoną Zarządowi,
b) wykluczenie przez Zarząd Stowarzyszenia w drodze uchwały:
- za działalność sprzeczną ze statutem Stowarzyszenia,
- za działalność sprzeczną z uchwałami Stowarzyszenia,
- za nieuregulowanie składek członkowskich przez trzy okresy składkowe,
- z powodu utraty praw publicznych w wyniku prawomocnego wyroku sądu, 
na skutek śmierci członka.
c) utratę osobowości prawnej przez członka wspierającego będącego osobą prawną.
2. Od uchwały Zarządu o wykluczenie ze Stowarzyszenia członkowi 
przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni 
od dnia otrzymania uchwały wraz z uzasadnieniem i pouczeniem o możliwościach odwołania się.

Rozdział IV

WŁADZE STOWARZYSZENIA
§18
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zebranie Członków
2. Zarząd
3. Komisja Rewizyjna
4. Rada Naukowa
§19
1. Kadencja wszystkich władz wybieralnych do Stowarzyszenia trwa trzy lata i kończy się z chwilą wyboru nowych władz Stowarzyszenia.
2. W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji skład można uzupełnić z kandydatów nie wybranych w wyborach wg kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
§20
Uchwały władz Stowarzyszenia, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, 
bezwzględną większością głosów. Zebrani mogą uchwalić, że głosowanie jest tajne. 

Walne Zebranie Członków
§21
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni i honorowi
b) z głosem doradczym - członkowie wspierający,  członkowie korespondenci, 
członkowie Rady Naukowej i zaproszeni goście.
3. Walne Zebranie Członków uprawnione jest do podejmowania uchwał, 
jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Stowarzyszenia. 
W przypadku braku kworum, Zarząd zwołuje Walne Zebranie członków w drugim terminie, 
nie wcześniej niż godzinę po ogłoszeniu zakończenia poprzedniego zebrania. 
Na ponownie zwołanym zebraniu uchwały są prawomocne bez względu na liczbę obecnych członków.
§22
  1. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest raz w roku przez Zarząd Stowarzyszenia i obraduje według uchwalonego porządku obrad.
  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane:
    1. na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej,
    2. z inicjatywy Zarządu,
    3. na wniosek co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia.
  3. O miejscu i terminie i proponowanym porządku obrad Zarząd powiadamia członków Stowarzyszenia co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków. Proponowany porządek może być zmieniony przez Walne Zebranie Członków.
  4. Członkom przysługuje prawo wniesienia na piśmie zastrzeżeń co do terminu Walnego Zebrania Członków. Zarząd ustali nowy termin Walnego Zebrania Członków w przypadku złożenia zastrzeżeń przez co najmniej 1/3 liczby członków.
  5. Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania Członków w okresie 30 dni od dnia, w którym upłynął rok od poprzedniego Walnego Zebrania Członków, lub gdy upłynie 30 dni od złożenia wniosków określonych w ust. 2, pkt. a i c Zebranie może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
§23
    Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
  1. uchwalanie zmian Statutu Stowarzyszenia
  2. uchwalanie programu działania Stowarzyszenia
  3. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej
  4. uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia
  5. wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia
  6. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi i Komisji Rewizyjnej
  7. podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu pozostałego po rozwiązaniu majątku
  8. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach członkowskich
  9. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze
  10. nadawanie członkostwa honorowego
  11. podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady, nie zastrzeżonych na mocy niniejszego Statutu do kompetencji innych władz Stowarzyszenia
§24
Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów, chyba, że niniejszy statut stanowi inaczej.Wybór władz Stowarzyszenia odbywa się w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej zgłoszonej liczby kandydatów. Na członka władz wybiera się kandydata spośród obecnych i nieobecnych członków. W przypadku nieobecności wymagana jest pisemna zgoda. Zgromadzeni mogą postanowić o głosowaniu jawnym. 

Zarząd
§25
  1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
  2. Zarząd liczy od 3 do 7 członków.
  3. Zarząd może wybrać spośród swoich członków Prezesa, Wiceprezesa, Skarbnika i Sekretarza.
  4. Członkostwo w zarządzie ustaje z chwilą rezygnacji, odwołania przez Walne Zebranie Członków lub utraty członkostwa w Stowarzyszeniu.
  5. Walne Zebranie Członków odwołuje członka Zarządu większością 2/3 liczby głosów.
  6. W razie zmniejszenia się składu zarządu, uniemożliwiającego podejmowanie uchwał Walne Zebranie Członków dokona wyboru nowego Zarządu.
§26
    Do zakresu działań Zarządu należy:
  1. realizacja celów Stowarzyszenia oraz uchwał Walnego Zebrania Członków,
  2. kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
  3. zwoływanie Walnego Zebrania i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
  4. określenie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
  5. ustalanie budżetu i preliminarzy finansowych Stowarzyszenia,
  6. zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
  7. podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich w tym przyjmowanie i skreślanie z listy członków,
  8. prowadzenie dokumentacji członkowskiej,
  9. wnioskowanie o nadanie członkostwa honorowego Stowarzyszenia,
  10. składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
  11. ustalanie wysokości składek członkowskich,
  12. podejmowanie decyzji dotyczących zwalniania i zatrudniania pracowników,
  13. Powoływanie i odwoływanie członków Rady Naukowej.
§27
Do reprezentowania Stowarzyszenia i składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§28
  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku kalendarzowym.
  2. W posiedzeniu Zarządu mogą brać udział Członkowie Komisji Rewizyjnej oraz zaproszeni goście z głosem doradczym.
  3. Posiedzeniami i pracą Zarządu Stowarzyszenia kieruje Prezes Zarządu Stowarzyszenia. W razie jego nieobecności zastępuje go wskazany przez niego członek.
  4. Posiedzenia Zarządu prowadzone są w obecności co najmniej połowy jego członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

Komisja rewizyjna
§29
  1. Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad działalnością Zarządu. Komisja Rewizyjna jest statutowym kolegialnym organem kontroli, odrębnym od organu zarządzającego i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej, przy czym członkowie Komisji Rewizyjnej:
    1. nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lecz nie mogą otrzymywać wynagrodzenia.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków.
  3. Pracami Komisji Rewizyjnej kieruje Przewodniczący wybierany ze swego grona przez Komisję Rewizyjną.
  4. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej ustaje z chwilą rezygnacji, odwołania przez Walne Zebranie Członków lub utraty członkostwa w Stowarzyszeniu.
  5. Walne Zebranie Członków odwołuje członka Komisji Rewizyjnej większością 2/3 liczby głosów.
  6. W razie zmniejszenia się składu Komisji Rewizyjnej, uniemożliwiającego podejmowanie uchwał, walne Zebranie Członków dokona wyboru nowego składu Komisji Rewizyjnej.
§30
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
  1. kontrola bieżącej pracy Zarządu,
  2. składanie wniosków na Walnym Zebraniu Członków w sprawie absolutorium dla Zarządu,
  3. występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
  4. kontrola finansów Stowarzyszenia,
  5. składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdania ze swej działalności.

Rada naukowa
§31
  1. Rada Naukowa jest organem opiniodawczo-doradczym, wspierającym merytorycznie działalność naukową Stowarzyszenia.
  2. Członkowie Rady Naukowej nie muszą być członkami Stowarzyszenia.
  3. Liczba członków Rady Naukowej nie jest ograniczona.
  4. Członków Rady Naukowej powołuje za ich pisemną zgodą Zarząd w drodze uchwały.
  5. Utrata członkostwa w radzie naukowej następuje z chwilą złożenia pisemnej rezygnacji, śmierci lub odwołania przez Zarząd Stowarzyszenia.
  6. Zarząd odwołuje członka Rady Naukowej większością 2/3 liczby głosów.

Rozdział V


Majątek stowarzyszenia
§32
  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią składniki majątkowe nabyte w czasie działalności Stowarzyszenia.
  2. Na majątek Stowarzyszenia składają się w szczególności:
    1. wpływy ze składek członkowskich,
    2. darowizny, subwencje, dotacje, spadki, zapisy i innego rodzaju przysporzenia majątkowe poczynione na rzecz Stowarzyszenia,
    3. prawa majątkowe oraz pożyczki i dochody z tych praw,
    4. dochody ze zbiórek, aukcji, przetargów organizowanych przez lub na rzecz Stowarzyszenia,
    5. odsetki bankowe i inne przychody kapitału,
    6. ruchomości i nieruchomości.
  3. Majątek Stowarzyszenia przeznaczony jest na realizację celów Stowarzyszenia oraz na pokrycie jego niezbędnych kosztów.
  4. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  5. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
§33
Niedopuszczalne jest:
  1. udzielanie pożyczek lub zabezpieczenie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanymi dalej „osobami bliskimi”,
  2. przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazywanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  3. wykorzystywanie majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
  4. kupowanie na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
§34
Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą.

Rozdział VI


Postanowienia końcowe
§35
Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 liczby głosów.
§36
Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu pozostałego majątku podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 liczby głosów.
§37
  1. Likwidatorami Stowarzyszenia są członkowie jego Zarządu.
  2. Obowiązki likwidatora i sposób likwidacji określa ustawa - Prawo o Stowarzyszeniach.
  3. Majątek zlikwidowanego Stowarzyszenia przeznacza się na cel określony w uchwale Walnego Zebrania Członków. Warszawa, dnia 14 grudnia 2005 roku



Polska Federacja Edukacji w Diabetologii
Opieka merytoryczna
Alicja Szewczyk
Opieka graficzna i administracja
Olgierd Skibski

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za pomocą cookies wykorzystywane są głównie w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. Zamknij ostrzeżenie