Są już nowe „Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę, 2019” Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Po angielsku są dostępne na stronie:
https://cukrzyca.info.pl/zalecenia_kliniczne/2019_guidelines_on_the_management_of_diabetic_patients.
Edukacji terapeutycznej poświęcony jest rozdział 8 Zaleceń. Warto podkreślić, że po raz pierwszy do współpracy przy przygotowaniu fragmentu nt. edukacji została zaproszona pielęgniarka, konsultant krajowy w dziedzinie pielęgniarstwa diabetologicznego Alicja Szewczyk. Rozdział zawiera najważniejsze rekomendacje, z których pierwsza mówi, że edukacja jest podstawą skutecznej opieki nad chorymi na cukrzycę oraz skutecznej prewencji cukrzycy. Dalej omówione są zalecenia ogólne i szczegółowe. Zwraca uwagę podkreślenie, że postępowanie terapeutyczne i samoopiekuńcze w cukrzycy powinno być zintegrowane z prozdrowotnym trybem życia, a edukację powinny prowadzić odpowiednio przeszkolone osoby, a także wszyscy członkowie zespołu terapeutycznego. W ramowym programie edukacyjnym znajdują się takie elementy, jak wsparcie emocjonalne, ustalenie celów terapeutycznych wspólnie z pacjentem, i oczywiście nauka technik monitorowania wskaźników, podawania insuliny, obsługi osobistej pompy insulinowej, zasady zdrowego stylu życia itp. Mamy poza tym najnowsze zalecenia dotyczące organizacji edukacji (czas trwania, częstotliwość) oraz standardy ośrodka prowadzącego edukację. Wersja polska zaleceń klinicznych PTD 2019 zostanie zaprezentowana później, ale już teraz w naukowym serwisie medycznym intemporemed.pl ukazały się omówienia Zaleceń wskazujące zmiany w stosunku do poprzednich wydań.
https://intemporemed.pl/co-nowego-w-zaleceniach-polskiego-towarzystwa-diabetologicznego-na-2019-rok-w-rozdzialach-2-10/
https://intemporemed.pl/co-nowego-w-zaleceniach-polskiego-towarzystwa-diabetologicznego-2019-w-rozdzialach-11-20/
https://intemporemed.pl/co-nowego-w-zaleceniach-polskiego-towarzystwa-diabetologicznego-2019-w-rozdzialach-21-29/
https://cukrzyca.info.pl/zalecenia_kliniczne/2019_guidelines_on_the_management_of_diabetic_patients.
Edukacji terapeutycznej poświęcony jest rozdział 8 Zaleceń. Warto podkreślić, że po raz pierwszy do współpracy przy przygotowaniu fragmentu nt. edukacji została zaproszona pielęgniarka, konsultant krajowy w dziedzinie pielęgniarstwa diabetologicznego Alicja Szewczyk. Rozdział zawiera najważniejsze rekomendacje, z których pierwsza mówi, że edukacja jest podstawą skutecznej opieki nad chorymi na cukrzycę oraz skutecznej prewencji cukrzycy. Dalej omówione są zalecenia ogólne i szczegółowe. Zwraca uwagę podkreślenie, że postępowanie terapeutyczne i samoopiekuńcze w cukrzycy powinno być zintegrowane z prozdrowotnym trybem życia, a edukację powinny prowadzić odpowiednio przeszkolone osoby, a także wszyscy członkowie zespołu terapeutycznego. W ramowym programie edukacyjnym znajdują się takie elementy, jak wsparcie emocjonalne, ustalenie celów terapeutycznych wspólnie z pacjentem, i oczywiście nauka technik monitorowania wskaźników, podawania insuliny, obsługi osobistej pompy insulinowej, zasady zdrowego stylu życia itp. Mamy poza tym najnowsze zalecenia dotyczące organizacji edukacji (czas trwania, częstotliwość) oraz standardy ośrodka prowadzącego edukację. Wersja polska zaleceń klinicznych PTD 2019 zostanie zaprezentowana później, ale już teraz w naukowym serwisie medycznym intemporemed.pl ukazały się omówienia Zaleceń wskazujące zmiany w stosunku do poprzednich wydań.
https://intemporemed.pl/co-nowego-w-zaleceniach-polskiego-towarzystwa-diabetologicznego-na-2019-rok-w-rozdzialach-2-10/
https://intemporemed.pl/co-nowego-w-zaleceniach-polskiego-towarzystwa-diabetologicznego-2019-w-rozdzialach-11-20/
https://intemporemed.pl/co-nowego-w-zaleceniach-polskiego-towarzystwa-diabetologicznego-2019-w-rozdzialach-21-29/