Każdy uczestnik kursu specjalistycznego „Edukator w cukrzycy” musi przygotować program edukacyjny dla pacjenta z cukrzycą; praca ta jest jednym z warunków zaliczenia kursu. Dla osób zajmujących się edukacją diabetologiczną bardzo przydatne są narzędzia, które mogą wspomóc proces nauczania. Dzięki uprzejmości kierownictwa redakcji „Magazynu Pielęgniarki i Położnej” czytelnicy pisma i użytkownicy tego portalu mogą korzystać z takich narzędzi. Trzy wyróżnione prace słuchaczy I edycji kursu realizowanego przez PFED (25 października 2014 – 25 stycznia 2015) zostaną opublikowane na łamach miesięcznika. Pierwsza już ukazała się w MPiP 5/2015. Konspekt planu metodycznego pt. „Pomiar glikemii” (program edukacyjny dla pacjenta z cukrzycą de novo typu 1 leczonego za pomocą intensywnej insulinoterapii) przygotowała mgr Teresa Tomaszewska.
Z komentarza Alicji Szewczyk, jakim opatrzona jest publikacja, dowiadujemy się, że polskie wytyczne uznają edukację za stały, integralny i niezbędny składnik postępowania terapeutycznego w cukrzycy. Edukatorzy ds. diabetologii powinni mieć do dyspozycji narzędzia pomocne w organizacji i realizacji procesu nauczania i uczenia się. Zaprezentowany plan metodyczny i konspekt zajęć edukacyjnych jest przykładem, który może ułatwić edukatorowi przygotowanie własnego warsztatu szkoleniowego i prowadzenie programu edukacyjnego. Edukacja diabetologiczna powinna być ciągła i powtarzana. Jako zorganizowany proces powinna być dostępna dla wszystkich chorych na różnych etapach: podczas wstępnej diagnozy i potwierdzonej diagnozy, następnie na bieżąco na podstawie indywidualnej oceny potrzeb szkoleniowych pacjenta bądź na jego prośbę.
Edukacja diabetologiczna powinna być planowana, udokumentowana, monitorowana i regularnie oceniana przez zespół edukacyjny, ponieważ liczy się nie tylko to, co zostało zrobione, lecz także uzyskane efekty. Rozumiejąc istotę procesu nauczania i uczenia się, wiemy, że składa się on z wielu ogniw (wg W.Okoń): m.in. uświadomienia uczącym się celów i zadań dydaktycznych zaznajomienia ich z nowym materiałem, utrwalania wiadomości, kształtowania umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń.
POMIAR GLIKEMII |