Strefa Członkowska
PFED
  • PFED
    • O nas
    • Ludzie
    • Cele
    • Działania
    • Statut
  • Aktualności
  • Edukacja
    • Kursy, szkolenia, konferencje
    • Materiały PFED
    • Przydatne linki
  • Kontakt
    • Adresy, telefony
    • Dołącz do nas

Ważna seria publikacji w MPiP

24/6/2015

 
Każdy uczestnik kursu specjalistycznego „Edukator w cukrzycy” musi przygotować program edukacyjny dla pacjenta z cukrzycą; praca ta jest jednym z warunków zaliczenia kursu. Dla osób zajmujących się edukacją diabetologiczną bardzo przydatne są narzędzia, które mogą wspomóc proces nauczania. Dzięki uprzejmości kierownictwa redakcji „Magazynu Pielęgniarki i Położnej” czytelnicy pisma i użytkownicy tego portalu mogą korzystać z takich narzędzi. Trzy wyróżnione prace słuchaczy I edycji kursu realizowanego przez PFED (25 października 2014 – 25 stycznia 2015) zostaną opublikowane na łamach miesięcznika. Pierwsza już ukazała się w MPiP 5/2015. Konspekt planu metodycznego pt. „Pomiar glikemii” (program edukacyjny dla pacjenta z cukrzycą de novo typu 1 leczonego za pomocą intensywnej insulinoterapii) przygotowała mgr Teresa Tomaszewska.

Z komentarza Alicji Szewczyk, jakim opatrzona jest publikacja, dowiadujemy się, że polskie wytyczne uznają edukację za stały, integralny i niezbędny składnik postępowania terapeutycznego w cukrzycy. Edukatorzy ds. diabetologii powinni mieć do dyspozycji narzędzia pomocne w organizacji i realizacji procesu nauczania i uczenia się. Zaprezentowany plan metodyczny i konspekt zajęć edukacyjnych jest przykładem, który może ułatwić edukatorowi przygotowanie własnego warsztatu szkoleniowego i prowadzenie programu edukacyjnego. Edukacja diabetologiczna powinna być ciągła i powtarzana. Jako zorganizowany proces powinna być dostępna dla wszystkich chorych na różnych etapach: podczas wstępnej diagnozy i potwierdzonej diagnozy, następnie na bieżąco na podstawie indywidualnej oceny potrzeb szkoleniowych pacjenta bądź na jego prośbę.

Edukacja diabetologiczna powinna być planowana, udokumentowana, monitorowana i regularnie oceniana przez zespół edukacyjny, ponieważ liczy się nie tylko to, co zostało zrobione, lecz także uzyskane efekty. Rozumiejąc istotę procesu nauczania i uczenia się, wiemy, że składa się on z wielu ogniw (wg W.Okoń): m.in. uświadomienia uczącym się celów i zadań dydaktycznych zaznajomienia ich z nowym materiałem, utrwalania wiadomości, kształtowania umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń.

POMIAR GLIKEMII
File Size: 1233 kb
File Type: pdf
Download File


Comments are closed.
Opieka merytoryczna
Alicja Szewczyk
Opieka graficzna i administracja
Olgierd Skibski

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za pomocą cookies wykorzystywane są głównie w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. Zamknij ostrzeżenie