XX Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego odbył się w Lublinie w dniach 16–18 maja br. Jako ostatnia w sobotę 18 maja odbyła się godzinna sesja pielęgniarska. Przedstawiły na niej prezentacje Polska Federacja Edukacji w Diabetologii oraz Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej. Alicja Szewczyk wystąpiła z prezentacją pt. „Pielęgniarstwo diabetologiczne – perspektywy”. Zapoznała uczestników z historią pielęgniarstwa diabetologicznego, podstawami prawnymi jego funkcjonowania, następnie zalecenia, raporty, publikacje naukowe odnoszące się do tej dziedziny oraz główne założenia opublikowanej w grudniu 2017 Strategii na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce.
Strategia wytycza perspektywy również dla pielęgniarstwa diabetologicznego, ponieważ jako jeden z priorytetów wskazuje ona przepracowanie roli i kompetencji pielęgniarek i położnych w systemie tak, aby samodzielność pielęgniarek i położnych była realizowana w praktyce. W referacie pt. „Współpraca w zespole interdyscyplinarnym” Agnieszka Karczewska i Krystyna Ośródek podjęły próbę odpowiedzi na pytania, jak w praktyce wygląda samodzielność pielęgniarek i położnych i kto powinien edukować chorych na cukrzycę. Z doświadczeń autorek popartych badaniami wynika, że w wielu regionach Polski brakuje kompleksowej edukacji diabetologicznej. Opracowanie ujednoliconych procedur w opiece nad pacjentem diabetologicznym pozwoli usystematyzować wiedzę pielęgniarek i usprawni opiekę. Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej zaprezentowało dwie prezentacje: „Insulinoterapia wyzwania, kontrowersje, możliwości rozwiązań” (wyniki dwuośrodkowego badania ankietowego) oraz „Polska rodzina z cukrzycą – potrzeby, standardy, plany na przyszłość”. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami PFED.
Strategia wytycza perspektywy również dla pielęgniarstwa diabetologicznego, ponieważ jako jeden z priorytetów wskazuje ona przepracowanie roli i kompetencji pielęgniarek i położnych w systemie tak, aby samodzielność pielęgniarek i położnych była realizowana w praktyce. W referacie pt. „Współpraca w zespole interdyscyplinarnym” Agnieszka Karczewska i Krystyna Ośródek podjęły próbę odpowiedzi na pytania, jak w praktyce wygląda samodzielność pielęgniarek i położnych i kto powinien edukować chorych na cukrzycę. Z doświadczeń autorek popartych badaniami wynika, że w wielu regionach Polski brakuje kompleksowej edukacji diabetologicznej. Opracowanie ujednoliconych procedur w opiece nad pacjentem diabetologicznym pozwoli usystematyzować wiedzę pielęgniarek i usprawni opiekę. Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej zaprezentowało dwie prezentacje: „Insulinoterapia wyzwania, kontrowersje, możliwości rozwiązań” (wyniki dwuośrodkowego badania ankietowego) oraz „Polska rodzina z cukrzycą – potrzeby, standardy, plany na przyszłość”. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami PFED.
|
|