Informowaliśmy o opracowaniu w Uczelni Łazarskiego (Instytut Zarządzania w Ochronie Zdrowia) raportu pt. „Cukrzyca – analiza kosztów ekonomicznych i społecznych”. Przytacza on dane szczegółowo opisujące populację chorych na cukrzycę w Polsce w podziale na województwa, typy cukrzycy i wiek pacjentów, a przede wszystkim koszty opieki zdrowotnej w rozbiciu na rodzaje świadczeń, a także koszty świadczeń socjalnych związanych z cukrzycą. Zawiera także szereg wniosków i rekomendacje (z uzasadnieniem), które mogą doprowadzić do lepszego kontrolowania cukrzycy w Polsce. Poniżej skrótowe omówienie dokumentu oraz cały dokument (PDF).
Raport pt. „Cukrzyca – analiza kosztów ekonomicznych i społecznych” ma 114 stron; dane i informacje są przedstawione w postaci tabel (62) i wykresów (25), które ponadto zaopatrzono w omówienia, punktujące najważniejsze wynikające z nich fakty. W podsumowaniu ujęto 42 szczegółowe wnioski. Raport kończą rekomendacje rozwiązań systemowych dotyczących finansowania leczenia pacjentów z cukrzycą, tak aby można im było zapewnić im adekwatną opiekę.
Główne części raportu:
1. Analiza świadczeń finansowanych przez NFZ w 2012 r. związanych z leczeniem cukrzycy (finansowanie ogółem, z uwzględnieniem struktury wiekowej pacjentów; liczba świadczeń zrealizowanych i sfinansowanych ogółem i w poszczególnych województwach – z oceną dostępności; finansowanie świadczeń w poszczególnych typach cukrzycy; wartość i liczba hospitalizacji, świadczeń w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna – z powodu cukrzycy insulinozależnej i insulinoniezależnej, i w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna – rozliczanie trzykrotną stawką kapitacyjną dla pacjentów z cukrzycą).
2. Kontrakty zawarte przez NFZ z zakresu diabetologii w 2013 r.:
* kompleksowa ambulatoryjna opieka specjalistyczna nad pacjentem z cukrzycą (KAOS),
* informacje nt. umów zawartych w AOS przez oddziały wojewódzkie NFZ z poszczególnymi świadczeniodawcami,
* leczenie szpitalne w 2013 r. Komentarz do KAOS. w ramach kompleksowej ambulatoryjnej opieki specjalistycznej nad pacjentem z cukrzycą (wprowadzonej do kontraktowania w ramach AOS w 2008 r.) NFZ w 2013 r. podpisał umowy z 44 świadczeniodawcami o wartości ponad 15 mln zł. Najwięcej w województwie śląskim 8, kujawsko-pomorskim 7 i dolnośląskim 5. Oddziały; lubuski, podkarpacki, wielkopolski, i zachodniopomorski nie podpisały na 2013 r. żadnej umowy w tym zakresie.
3. Cukrzyca w wymiarze ubezpieczeń społecznych
4. Podsumowanie, wnioski i rekomendacje
Rekomendacje Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego:
1. Opracowanie przez Ministra Zdrowia we współpracy: ze środowiskami diabetologów i pacjentów, Narodowym Funduszem Zdrowa i Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego – PZH, Agencją Oceny Technologii Medycznych, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, długofalowej „Strategii prewencji i leczenia cukrzycy w Polsce”.
2. Utworzenie Krajowego Rejestru Pacjentów z Cukrzycą opartego na rzeczywistych danych Narodowego Funduszu Zdrowia, Zakładu Ubezpieczeń Zdrowotnych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego w celu bieżącej oceny stanu opieki diabetologicznej w Polsce oraz możliwości prognozowania trendów epidemiologicznych cukrzycy i jej powikłań, a także związanych z tym planowanych zmian nakładów finansowych.
3. Wprowadzenie bardziej efektywnego modelu finansowania diagnostyki i leczenia cukrzycy, a także finansowani a lekarzy rodzinnych w ramach umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, uzależnionego od realizacji ściśle określonych procedur oraz od efektów terapii (np. niska liczba hospitalizacji pacjentów).
4. Wprowadzenie zmian dotyczących warunków realizacji świadczenia obecnie finansowanego przez NFZ w ramach umów w rodzaju Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna „Kompleksowa Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna nad pacjentem z cukrzycą” (KAOS).
5. Zmniejszenie kosztów ponoszonych przez ZUS, związanych w szczególności z absencją chorobową i ze świadczeniami z tytułu czasowej niezdolności do pracy pacjentów z cukrzycą, wymaga opracowania programu prewencji rentowej dla tych pacjentów. Program byłby opracowywany w porozumieniu z Krajowym Konsultantem w dziedzinie diabetologii oraz Krajowym Konsultantem w dziedzinie rehabilitacji leczniczej i byłby finansowany ze środków Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Główne części raportu:
1. Analiza świadczeń finansowanych przez NFZ w 2012 r. związanych z leczeniem cukrzycy (finansowanie ogółem, z uwzględnieniem struktury wiekowej pacjentów; liczba świadczeń zrealizowanych i sfinansowanych ogółem i w poszczególnych województwach – z oceną dostępności; finansowanie świadczeń w poszczególnych typach cukrzycy; wartość i liczba hospitalizacji, świadczeń w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna – z powodu cukrzycy insulinozależnej i insulinoniezależnej, i w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna – rozliczanie trzykrotną stawką kapitacyjną dla pacjentów z cukrzycą).
2. Kontrakty zawarte przez NFZ z zakresu diabetologii w 2013 r.:
* kompleksowa ambulatoryjna opieka specjalistyczna nad pacjentem z cukrzycą (KAOS),
* informacje nt. umów zawartych w AOS przez oddziały wojewódzkie NFZ z poszczególnymi świadczeniodawcami,
* leczenie szpitalne w 2013 r. Komentarz do KAOS. w ramach kompleksowej ambulatoryjnej opieki specjalistycznej nad pacjentem z cukrzycą (wprowadzonej do kontraktowania w ramach AOS w 2008 r.) NFZ w 2013 r. podpisał umowy z 44 świadczeniodawcami o wartości ponad 15 mln zł. Najwięcej w województwie śląskim 8, kujawsko-pomorskim 7 i dolnośląskim 5. Oddziały; lubuski, podkarpacki, wielkopolski, i zachodniopomorski nie podpisały na 2013 r. żadnej umowy w tym zakresie.
3. Cukrzyca w wymiarze ubezpieczeń społecznych
4. Podsumowanie, wnioski i rekomendacje
Rekomendacje Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego:
1. Opracowanie przez Ministra Zdrowia we współpracy: ze środowiskami diabetologów i pacjentów, Narodowym Funduszem Zdrowa i Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego – PZH, Agencją Oceny Technologii Medycznych, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, długofalowej „Strategii prewencji i leczenia cukrzycy w Polsce”.
2. Utworzenie Krajowego Rejestru Pacjentów z Cukrzycą opartego na rzeczywistych danych Narodowego Funduszu Zdrowia, Zakładu Ubezpieczeń Zdrowotnych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego w celu bieżącej oceny stanu opieki diabetologicznej w Polsce oraz możliwości prognozowania trendów epidemiologicznych cukrzycy i jej powikłań, a także związanych z tym planowanych zmian nakładów finansowych.
3. Wprowadzenie bardziej efektywnego modelu finansowania diagnostyki i leczenia cukrzycy, a także finansowani a lekarzy rodzinnych w ramach umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, uzależnionego od realizacji ściśle określonych procedur oraz od efektów terapii (np. niska liczba hospitalizacji pacjentów).
4. Wprowadzenie zmian dotyczących warunków realizacji świadczenia obecnie finansowanego przez NFZ w ramach umów w rodzaju Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna „Kompleksowa Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna nad pacjentem z cukrzycą” (KAOS).
5. Zmniejszenie kosztów ponoszonych przez ZUS, związanych w szczególności z absencją chorobową i ze świadczeniami z tytułu czasowej niezdolności do pracy pacjentów z cukrzycą, wymaga opracowania programu prewencji rentowej dla tych pacjentów. Program byłby opracowywany w porozumieniu z Krajowym Konsultantem w dziedzinie diabetologii oraz Krajowym Konsultantem w dziedzinie rehabilitacji leczniczej i byłby finansowany ze środków Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Raport "Cukrzyca – analiza kosztów ekonomicznych i społecznych” |