Na Kongresie Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress, Katowice 18-20 lutego 2016 r.) odbyła się sesja „Konsultacje w medycynie”. Z wypowiedzi jej uczestników wypływał następujący wniosek: gdyby pozwolono pacjentom na większe zaangażowanie się w relacjach z lekarzami, wtedy zostałaby doceniona profilaktyka i edukacja zdrowotna, byłoby mniej amputacji stopy cukrzycowej, niedoszacowanej czy pominiętej rehabilitacji w kardiologii. Z analiz RPP wynika, że problemem dla pacjentów jest koordynacja opieki i informacja. Umiejętność poruszania się w systemie jest kluczowa: bez informacji jak uzyskać świadczenia, prawo do tych świadczeń pozostaje martwe. Relacje z personelem medycznym są dla pacjenta trudne, organizacje pacjentów są postrzegane jako roszczeniowe, a w polityce zdrowotnej widoczna jest obawa, że spełnienie oczekiwań pacjentów to koszty dla państwa. W relacji lekarz-pacjent dominuje paternalizm; pozycja i zaangażowanie pacjenta w tej relacji (empowerment) jest słabe.
Więcej na portalu rynekzdrowia.pl:
http://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/Czas-by-i-lekarze-i-pacjenci-dostrzegli-korzysci-dialogu,159880,1.html
Więcej na portalu rynekzdrowia.pl:
http://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/Czas-by-i-lekarze-i-pacjenci-dostrzegli-korzysci-dialogu,159880,1.html