Zachęcamy do zapoznania się z Zeszytem edukacyjnym wydanym na V wspólną konferencję PFED i PZWL „Zadania pielęgniarki i położnej w terapii cukrzycy” (Warszawa 29 września 2017 r.). Zawiera on program konferencji, informacje o wykładowcach oraz streszczenia lub omówienia większości wykładów.
Z wykładu: KOBIETA CIĘŻARNA Z CUKRZYCĄ (mgr Leokadia Jędrzejewska). „Podejmując zadania na stanowisku edukatora ds. diabetologii, (…) położna może odegrać znaczącą rolę w prowadzeniu edukacji terapeutycznej u ciężarnej z cukrzycą. Uczestnictwo w kursach specjalistycznych Opieka nad kobietą z cukrzycą w okresie okołoporodowym czy Edukator w cukrzycy pozwala jej pogłębić wiedzę i nabyć umiejętności w zakresie sprawowania profesjonalnej opieki nad kobietą z cukrzycą. (…) Położna będąc najbliżej pacjentki ma duże możliwości rozpoznania nieprawidłowości i czynników ryzyka (u matki i dziecka), może szybko reagować na rozpoznane problemy oraz podejmować samodzielnie lub we współpracy z innymi profesjonalistami skuteczne interwencje w celu zmniejszenia powikłań okołoporodowych”.
Z wykładu pt: JAK PRZEKAZAĆ MŁODEGO PACJENTA Z CUKRZYCĄ TYPU 1 Z OŚRODKA PEDIATRYCZNEGO DO OPIEKI NAD DOROSŁYMI (mgr Alicja Szewczyk, mgr Joanna Pietrusińska-Nunziati, dr n. med. Marta Wysocka-Mincewicz). „ Zmiana systemu opieki diabetologicznej z pediatrycznego na internistyczny stanowi krytyczny moment w procesie kontynuacji terapii przez pacjenta z cukrzycą. (…) Przejście do innego ośrodka, zmiana lekarza i całkowite przejęcie odpowiedzialności za własny stan zdrowia stanowi znaczne wyzwanie w życiu adolescenta z cukrzycą. (…) Trudności pojawiają się (…) jako brak poczucia bezpieczeństwa, przeciążenie odpowiedzialnością, opór i zagubienie, co w efekcie może doprowadzić do zaniedbywania leczenia i nawet do rezygnacji z systematycznej opieki specjalistycznej”.
Z wykładu PRACA Z SENIOREM, JAKOŚĆ OPIEKI (dr n. med. Janina Kokoszka-Paszkot). „Międzynarodowa Federacja Cukrzycy (IDF) proponuje uwzględnienie stopnia samodzielności oraz rokowania w procesie leczenia cukrzycy i formułowaniu zaleceń i wymagań wobec chorych w wieku starszym, podeszłym czy sędziwym.( …) Według zaleceń IDF należy rozróżnić 3 kategorie pacjentów. Aby każdy edukator zajmujący się pacjentami geriatrycznymi mógł dobrze zdefiniować, do jakiej kategorii przyporządkować chorego, potrzebna jest znajomość całościowej oceny geriatrycznej. (….)Wykonanie całościowej oceny geriatrycznej pozwala właściwie rozpoznać stan funkcjonalny i umysłowy pacjenta, dobrać adekwatne narzędzia do pracy z nim, ale również uzmysłowić jego opiekunom potrzebę wsparcia lub przejęcia opieki”.
Relacja organizatora : https://www.instytutpwn.pl/konferencja/diabetologia2017
Zeszyt:
ZESZYT |