W Uniwersyteckim Programie Współpracy Europejskich Pielęgniarek Diabetologicznych (European Nurses Diabetes Collaborative University Programme, ENDCUP), organizowanym przez Fundację Europejskich Pielęgniarek Diabetologicznych FEND (Foundation of European Nurses in Diabetes) uczestniczy członkini PFED Anna Stefanowicz. Poniżej dzieli się z nami swoimi wrażeniami, spostrzeżeniami i przybliża program tego prestiżowego kursu.
Ponownie wszystkich bardzo serdecznie witam.
W sierpniu 2013 roku opisywałam Wam moją przygodę z European Nurses Diabetes Collaborative University Programme (ENDCUP) – moduł Diabetes Clinical Care & Management. Tym razem chcę opisać swoje wrażenia na temat kursu. Kurs jest adresowany do pielęgniarek z całej Europy. Jego celem jest umożliwienie uczestnikom zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu opieki klinicznej nad pacjentami z cukrzycą, poznanie różnych metod edukacji diabetologicznej, zasad zarządzania i prowadzenia badań naukowych w pielęgniarstwie diabetologicznym. Kurs rozpoczął się 1 lipca w Londynie i trwał 5 dni.
Realizowano wtedy pierwszą jego część dotyczącą opieki klinicznej i edukacji diabetologicznej. Następna część kursu odbywa się w trybie e-learning poprzez realizację i zaliczenie on-line w określonych terminach seminariów na następujące tematy:
1. Epidemiologia cukrzycy w moim kraju (500 słów).
2. Rozwój cukrzycy typu 2 z uwzględnieniem czynników ryzyka (500 słów).
3. Rozwój cukrzycy typu 1 z uwzględnieniem czynników ryzyka (500 słów).
4. Zmiany patofizjologiczne występujące w powikłaniach makro- i mikronaczyniowych (1000 słów).
5. Opis pacjenta z nowym rozpoznaniem cukrzycy (1500 słów).
Mimo że ta część kursu składała się tylko z pięciu seminariów, była dla mnie nie lada wyzwaniem. Aby przystąpić do danego seminarium, najpierw trzeba było napisać i wysłać na forum kursu esej na temat przedstawiony powyżej. Każdy esej musiał mieć określoną liczbę słów (jak podano przy tematach) i być przygotowany na podstawie najnowszej międzynarodowej anglojęzycznej literatury. Następnie zadaniem każdego uczestnika kursu było zapoznanie się z pracami innych koleżanek i odpowiadanie na pytania zadawane przez profesora Angusa Forbesa i doktor Henriettę Mulnier. Każde seminarium trwało tydzień. Ze względu na bardzo aktywną pracę zawodową przeżywałam chwile zwątpienia. Jak miałam zaległości, to musiałam je nadrobić w czasie wolnym. Ale są również chwile miłe, przyjemne, gdy po ciężkiej pracy i nieprzespanych nocach profesor Angus Forbes napisze: „Well done”. Następna część kursu, czyli moduł poświęcony badaniom naukowym, zacznie się od stycznia br. Już nie mogę się doczekać.
Pozdrawiam wszystkich.
Anna Stefanowicz
Pracownia Pielęgniarstwa Pediatrycznego, Zakład Pielęgniarstwa Ogólnego, Gdański
Uniwersytet Medyczny
Oddział Diabetologii Dziecięcej, Klinika Pediatrii, Diabetologii i Endokrynologii,
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Pracownia Pielęgniarstwa Pediatrycznego, Zakład Pielęgniarstwa Ogólnego, Gdański
Uniwersytet Medyczny
Oddział Diabetologii Dziecięcej, Klinika Pediatrii, Diabetologii i Endokrynologii,
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku