Jakiś czas temu sygnalizowaliśmy publikację pt. „Competencies for Diabetes Educators (Kompetencje edukatorów diabetologicznych) przygotowaną przez Amerykańskie Stowarzyszenie Edukacji Diabetologicznej (American Association of Diabetes Education, AADE, www.diabeteseducator.org).
Zachęcamy do zapoznania się z jeszcze jednym podręcznikiem przygotowanym przez AADE. Są to mianowicie: Wskazówki do praktycznej edukacji diabetologicznej (Guidelines for the Practice of Diabetes Education. AADE Guidelines for the Practice of Diabetes Self-Management Education and Training (DSME/T). Jest tam szczegółowo omówiona implementacja praktyki i standardów pracy z pacjentem edukatorów diabetologicznych na różnych poziomach ich przygotowania.
Zachęcamy do zapoznania się z jeszcze jednym podręcznikiem przygotowanym przez AADE. Są to mianowicie: Wskazówki do praktycznej edukacji diabetologicznej (Guidelines for the Practice of Diabetes Education. AADE Guidelines for the Practice of Diabetes Self-Management Education and Training (DSME/T). Jest tam szczegółowo omówiona implementacja praktyki i standardów pracy z pacjentem edukatorów diabetologicznych na różnych poziomach ich przygotowania.
Wskazówki do praktycznej edukacji diabetologicznej
Wskazówki Amerykańskiego Stowarzyszenia Edukatorów Diabetologicznych (American Association of Diabetes Educators, AADE) pomagają w prowadzeniu edukacji w zakresie samokontroki i samoopieki diabetologicznej i wyćwiczeniu przez pacjenta niezbędnych umiejętności. Ze wstępu: Wskazówki AADE do praktycznej edukacji diabetologicznej opisują implementację różnych zakresów i standardów praktyki. Zadania, kompetencje, zakres odpowiedzialności i działania edukatorów diabetologicznych przedstawione w tym zbiorze mogą być wykorzystane przez indywidualnych praktyków i przez organizacje zaangażowane w organizowanie i dostarczanie edukacji diabetologicznej i opieki dla osób z cukrzycą bądź należących do grup zagrożonych cukrzycą, a także dla ich rodzin i opiekunów. Wskazówki zostały przygotowane w ramach programu.
W publikacji edukacja diabetologiczna jest nazwana edukacją w zakresie samodzielnego zarządzania (w Polsce mówimy o samokontroli) cukrzycą i wyćwiczeniu niezbędnych umiejętności (diabetes self-management education and training, w skrócie DSME/T). Podejmując edukację diabetologiczną trzeba sobie postawić pięć pytań:
A oto odpowiedzi:
Wskazówki Amerykańskiego Stowarzyszenia Edukatorów Diabetologicznych (American Association of Diabetes Educators, AADE) pomagają w prowadzeniu edukacji w zakresie samokontroki i samoopieki diabetologicznej i wyćwiczeniu przez pacjenta niezbędnych umiejętności. Ze wstępu: Wskazówki AADE do praktycznej edukacji diabetologicznej opisują implementację różnych zakresów i standardów praktyki. Zadania, kompetencje, zakres odpowiedzialności i działania edukatorów diabetologicznych przedstawione w tym zbiorze mogą być wykorzystane przez indywidualnych praktyków i przez organizacje zaangażowane w organizowanie i dostarczanie edukacji diabetologicznej i opieki dla osób z cukrzycą bądź należących do grup zagrożonych cukrzycą, a także dla ich rodzin i opiekunów. Wskazówki zostały przygotowane w ramach programu.
W publikacji edukacja diabetologiczna jest nazwana edukacją w zakresie samodzielnego zarządzania (w Polsce mówimy o samokontroli) cukrzycą i wyćwiczeniu niezbędnych umiejętności (diabetes self-management education and training, w skrócie DSME/T). Podejmując edukację diabetologiczną trzeba sobie postawić pięć pytań:
- Czy edukacja diabetologiczna poprawia rezultaty terapii?
- Jakie jest założenie edukacji diabetologicznej?
- Jak przebiega proces edukacji diabetologicznej?
- Kto powinien prowadzić edukację w stosunku do chorych z cukrzycą?
- Na czym polega szczególna rola i odpowiedzialność edukatora diabetologicznego?
A oto odpowiedzi:
- Tak, i ponadto edukacja diabetologiczna musi być traktowana jako integralna cześć terapii cukrzycy.
- Edukacja jest pomyślana i wdrażana jako aktywność skoncentrowana na osiągnięciu poprawy (content-focused). Edukatorzy w przystępny sposób, z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych przekazują pacjentom informacje o cukrzycy i jej leczeniu oraz o koniecznych modyfikacjach trybu życia. AADE opracowała Krajowe Standardy Edukacji w zakresie Samokontroli Cukrzycy (National Standards for Diabetes Self-Management Education), które obejmuje siedem obszarów kontroli (AADE7). Oto one: zdrowe żywienie, aktywność fizyczna, kontrola cukrzycy, przyjmowanie leków, rozwiązywanie na bieżąco każdego problemu, decyzje służące zdrowiu, unikanie ryzyka. Rezultaty wdrażania tych zasad monitoruje się od 2007 r.
- Edukacja obejmuje pięć kroków: diagnoza, określenie celu, planowanie, wdrażanie, ocena i obserwacja. Edukator diabetologiczny ocenia jakość i rezultaty samokontroli w odniesieniu do każdego pacjenta i w regularnych odstępach czasu ocenia skuteczność edukacji w powyższych siedmiu obszarach zachowań. Te oceny i obserwacje dają ważne wskazówki co do dalszego postępowania z pacjentem. Bieżący monitoring rezultatów edukacji jest niezbędnym warunkiem zmian w zachowaniu pacjenta. Edukator stara się ułatwić pacjentowi przebieg edukacji, w czym pomagają mu szczegółowe umiejętności, jakie posiada.
- Edukacja diabetologiczna tradycyjnie jest prowadzona przez pielęgniarki i dietetyków, których udział jest najbardziej znaczący i stale rozwijany. Jednak edukatorami (na różnych poziomach, patrz dalej) mogą być też inni profesjonaliści, w tym farmaceuci, którzy prowadzą dobre i skuteczne programy edukacyjne w placówkach aptecznych. Także wielu innych medycznych świadczeniodawców włącza się w edukację. Lekarze, terapeuci zajęciowi, psychoterapeuci, okuliści, podiatrzy także mają wpływ na kształt i program edukacji diabetologicznej. AADE zwraca uwagę na włączanie się w proces edukacji innych środowiskowych (socjalnych) służb i zasobów. Program edukacji musi być uzgodniony z pacjentem. Udział pacjenta w realizacji wytyczonych zadań musi być świadomy, czynny i kreatywny.
- Profesjonaliści medyczni prowadzący edukację terapeutyczną mogą dysponować zróżnicowanymi umiejętnościami i doświadczeniem w zakresie opieki klinicznej i edukacji diabetologicznej. Dla DSME/T opracowano pięć poziomów, którym przypisano określone przygotowanie dydaktyczne, referencje, staż, prawne definicje i otoczenia kliniczne. I tak poziom 1. to opieka nieprofesjonalna; poziom 2. – profesjonalista medyczny bez przygotowania do prowadzenia edukacji diabetologicznej; poziom 3. – edukator bez certyfikatu;poziom 4. – certyfikowany (dyplomowany) edukator w zakresie diabetologii i poziom 5. – zaawansowany edukator/specjalista kliniczny. Edukator na każdym poziomie ma określone umiejętności i kompetencje i wykonuje zadania wg zaleconego standardu. Na bieżąco konfrontuje swoje działania z pacjentem i lekarzem prowadzącym.