
"W październiku 2013 r. i w styczniu 2014 r. opisywałam Wam moją przygodę z kursem European Nurses Diabetes Collaborative University Programme (ENDCUP) Diabetes Clinical Care & Management.
Kurs jest adresowany do pielęgniarek z całej Europy. Celem tego kursu jest umożliwienie uczestnikom zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu opieki klinicznej nad pacjentami z cukrzycą, poznanie różnych metod edukacji diabetologicznej, zasad zarządzania i prowadzenia badań naukowych w pielęgniarstwie diabetologicznym. Kurs rozpoczął się 1 lipca 2013 r. w Londynie. Realizowano wtedy pierwszą jego część dotyczącą opieki klinicznej i edukacji diabetologicznej; ten moduł trwał 5 dni. Następna część kursu odbywała się w trybie e-learning. Składała się z 9 seminariów, które byłe zaliczane on line: w określonych terminach należało przedstawić prace o określonej objętości" - opowiada Anna Stefanowicz. To tylko fragment relacji relacji z Londynu. Zachęcamy do przeczytania całości.
Kurs jest adresowany do pielęgniarek z całej Europy. Celem tego kursu jest umożliwienie uczestnikom zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu opieki klinicznej nad pacjentami z cukrzycą, poznanie różnych metod edukacji diabetologicznej, zasad zarządzania i prowadzenia badań naukowych w pielęgniarstwie diabetologicznym. Kurs rozpoczął się 1 lipca 2013 r. w Londynie. Realizowano wtedy pierwszą jego część dotyczącą opieki klinicznej i edukacji diabetologicznej; ten moduł trwał 5 dni. Następna część kursu odbywała się w trybie e-learning. Składała się z 9 seminariów, które byłe zaliczane on line: w określonych terminach należało przedstawić prace o określonej objętości" - opowiada Anna Stefanowicz. To tylko fragment relacji relacji z Londynu. Zachęcamy do przeczytania całości.
Witam ponownie wszystkich bardzo serdecznie
W październiku 2013 r. i w styczniu 2014 r. opisywałam Wam moją przygodę z kursem European Nurses Diabetes Collaborative University Programme (ENDCUP) Diabetes Clinical Care & Management.
Kurs jest adresowany do pielęgniarek z całej Europy. Celem tego kursu jest umożliwienie uczestnikom zdobycia wiedzy i umiejętności z zakresu opieki klinicznej nad pacjentami z cukrzycą, poznanie różnych metod edukacji diabetologicznej, zasad zarządzania i prowadzenia badań naukowych w pielęgniarstwie diabetologicznym. Kurs rozpoczął się 1 lipca 2013 r. w Londynie. Realizowano wtedy pierwszą jego część dotyczącą opieki klinicznej i edukacji diabetologicznej; ten moduł trwał 5 dni. Następna część kursu odbywała się w trybie e-learning. Składała się z 9 seminariów, które byłe zaliczane on line: w określonych terminach należało przedstawić prace o określonej objętości. Oto lista tematów seminaryjnych:
1. Epidemiologia cukrzycy w moim kraju (500 słów)
2. Rozwój cukrzycy typu 2 z uwzględnieniem czynników ryzyka (500 słów)
3. Rozwój cukrzycy typu 1 z uwzględnieniem czynników ryzyka (500 słów)
4. Zmiany patofizjologiczne występujące w powikłaniach makro- i mikronaczyniowych w cukrzycy typu 1 i 2. (1000 słów)
5. Opis pacjenta z nowo-rozpoznaną cukrzycą (1500 słów).
6. Zapobieganie cukrzycy; opis polityki zdrowotnej dotyczącej rozwoju cukrzycy w Polsce (1000 słów)
7. Uzupełnienie ćwiczeń dotyczących cukrzycy typu 1 i 2
8. Przedstawienie planu działań i/lub interwencji samorządu – omówienie mocnych i słabych stron (2000 słów)
9. Przedstawienie planu opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z cukrzycą typu 1 i 2 w oparciu o analizę, ocenę obecnej sytuacji w twoim kraju i na świecie z uwzględnieniem aktualnych wytycznych i dowodów klinicznych (2000 słów).
Mimo, że ta część kursu składała się tylko z dziewięciu seminariów prowadzonych internetowo, była dla mnie nie lada wyzwaniem. Aby przystąpić do danego seminarium, trzeba było najpierw napisać i wysłać na forum kursu esej na temat, któremu było poświęcone (jw.). Każdy esej musiał się składać z określonej liczby słów (tak Anglicy określają objętość, czyli długość pracy pisemnej) i być przygotowany na podstawie najnowszej międzynarodowej anglojęzycznej literatury. Następnie zadaniem każdego uczestnika kursu było zapoznanie się z pracami innych koleżanek i odpowiadanie na pytania zadawane przez profesora Angusa Forbesa i doktor Henriettę Mulnier. Każde seminarium trwało tydzień. Ze względu na bardzo aktywną pracę zawodową, przyznam, że miewałam chwile zwątpienia. Jak miałam zaległości, to musiałam je nadrobić w czasie wolnym.
Trzecia część kursu, czyli moduł poświęcony badaniom naukowym, trwa od 23 czerwca br. Rozpoczęła się obowiązkowymi wykładami w King’s College w Londynie, które prowadzili dr Henri Mulnier, prof. Jackie Stuart, dr Andreas Xyrichis, dr Cath Taylor, dr Jaqualyn Moore, dr Maria Duaso, dr Ed Purssell, Trevor Murrells i Helen Rogers. Zajęcia rozpoczynały się o 9.00 ,a kończyły się o 17.00. Dotyczyły prowadzenia badań jakościowych i ilościowych, wyszukiwania i zbierania literatury, analizy i interpretacji danych oraz metaanalizy. Uczyliśmy się również skrupulatnego, precyzyjnego i roztropnego wykorzystywania
najlepszych dostępnych dowodów naukowych (evidence-based medicine, EBM) w postępowaniu klinicznym.
Ostatniego dnia zajęć, 27 czerwca, zadaniem studentów z każdego kraju było przygotowanie i przedstawienie prezentacji ustnej na temat swojego projektu badawczego, który student będzie realizować w swoim kraju.
Moduł dotyczący badań naukowych cieszył się dużym zainteresowaniem. Szkolenie miało charakter interaktywny, co spotkało się z dużym zadowoleniem i aprobatą uczestników. W czasie kursu nawiązałam liczne kontakty z pielęgniarkami z innych krajów. Uzyskałam nową wiedzę i umiejętności. Poznałam wielu ciekawych ludzi, z którymi mogłam wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat opieki i edukacji diabetologicznej. Dla wielu uczestników kurs jest szansą na podniesienie kwalifikacji, a nawiązane znajomości i przyjaźnie z pewnością będą procentować w trakcie naszej pracy zawodowej, a i prywatnie. Poznanie stosowanych gdzie indziej metod, technik, podejścia do spotykanych w pracy zagadnień poszerza umiejętności i horyzonty każdego uczestnika.
Bardzo dziękuję Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii za pomoc w przygotowaniach do wyjazdu do Londynu
Pozdrawiam wszystkich
Anna Stefanowicz
Pracownia Pielęgniarstwa Pediatrycznego
Zakład Pielęgniarstwa Ogólnego
Gdański Uniwersytet Medyczny
Oddział Diabetologii Dziecięcej
Klinika Pediatrii, Diabetologii i Endokrynologii
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku