O Uniwersyteckim Programie Współpracy Europejskich Pielęgniarek Diabetologicznych (European Nurses Diabetes Collaborative University Programme, czyli w skrócie ENDCUP), organizowanym przez Fundację Europejskich Pielęgniarek Diabetologicznych FEND (Foundation of European Nurses in Diabetes) pisaliśmy już w listopadzie ub.
W kursie zrealizowanym w ramach tego programu w dniach 1-5 lipca 2013 w King’s College w Londynie uczestniczyła członkini PFED Anna Stefanowicz. Poniżej jej relacja o przebiegu pierwszych modułów kursu.
W kursie zrealizowanym w ramach tego programu w dniach 1-5 lipca 2013 w King’s College w Londynie uczestniczyła członkini PFED Anna Stefanowicz. Poniżej jej relacja o przebiegu pierwszych modułów kursu.
Drogie Koleżanki, Drodzy Koledzy!
1 lipca w Londynie rozpoczął się kurs European Nurses Diabetes Collaborative University Programme (ENDCUP) Diabetes Clinical Care & Management, którego jestem uczestnikiem. Program kursu został zatwierdzony przez Foundation of European Nurses in Diabetes (FEND) i posiada akredytację ECTS. Kurs jest zaadresowany do pielęgniarek z całej Europy. W mojej grupie seminaryjnej są pielęgniarki z różnych krajów: z Portugalii, Szwajcarii, Finlandii, Grecji i Wielkiej Brytanii.
Celem tego kursu jest umożliwienie uczestnikom zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu opieki klinicznej nad pacjentami z cukrzycą, poznanie różnych metod edukacji diabetologicznej, zasad zarządzania i prowadzenia badań naukowych w pielęgniarstwie diabetologicznym. Kurs jest realizowany przez wykładowców King’s College London (KCL) i jej partnerów – osób dysponujących wszechstronną wiedzą o cukrzycy i ogromne doświadczenie w jej leczeniu (prof. Angus Forbes, prof. Jackie Stuart, prof. Stephanie Amiel, dr Henrietta Mulnier, dr Geraldine Lee, Anne Felton, Jakki Berry, Amanda Webster, Anne Reid, Alison Cox). Proszę zweryfikować nazwiska King’s College London jest jednym z 25 najbardziej znanych uniwersytetów na świecie.
Znajduje się w samym centrum Londynu. Cieszy się zasłużoną międzynarodową sławą jako ośrodek o znacznym dorobku w zakresie diabetologii. KCL wdraża ważne innowacje w opiece diabetologicznej, m.in. programy edukacyjne i psychologiczne interwencje, które są realizowane i koordynowane przez pielęgniarki.
Na program kursu składają się trzy moduły: opieka kliniczna, edukacja i badania naukowe. Moduł poświęcony opiece klinicznej i edukacji w cukrzycy rozpoczął się 1 lipca br. i trwał 5 dni. Zajęcia teoretyczne i seminaryjne realizowane były na miejscu w siedzibie uniwersytetu w Londynie, w jednej z jego sal seminaryjnych. Wszyscy studenci byli zakwaterowani w domu studenckim Uniwersytetu Roehampton. Zajęcia rozpoczynały się o 9.00, a kończyły o 17.00. Podejmowały tematy z zakresu epidemiologii, etiopatogenezy i objawów cukrzycy oraz współczesnych metod diagnostyki, leczenia, samokontroli i edukacji w cukrzycy. Ostatniego dnia trwania tego modułu zadaniem studentów było przygotowanie i przedstawienie prezentacji ustnej na temat opieki i edukacji diabetologicznej w swoim kraju. Ja przygotowałam prezentację na temat opieki nad dzieckiem z cukrzycą typu 1 w szkole. Druga część kursu odbywa się w trybie e-learningu poprzez realizację on-line następujących
seminariów:
1. Aktualne trendy w cukrzycy – przegląd aktualnej wiedzy na temat patofizjologii, epidemiologii, diagnostyki i powikłań cukrzycy.
2. Systemy opieki diabetologicznej – rozwój systemów opieki od wstępnej diagnozy do ostrych i przewlekłych powikłań.
3. Opieka kliniczna – cele, zapotrzebowanie na opiekę oraz metody jej sprawowania.
4. Pielęgnacja i leczenie – analiza aktualnych zatwierdzonych (i zalecanych) algorytmów leczenia i edukacji zdrowotnej w cukrzycy.
Zaliczenie modułów opieka kliniczna i edukacja polega na uczestniczeniu w seminariach on-line oraz napisaniu prac poglądowych na następujące tematy:
1. Epidemiologia cukrzycy w kraju, z którego dany uczestnik pochodzi.
2. Etiopatogeneza i czynniki ryzyka cukrzycy typu 1.
3. Etiopatogeneza i czynniki ryzyka cukrzycy typu 2.
4. Powikłania makro- i mikronaczyniowe w cukrzycy – czynniki ryzyka i patofizjologia.
Moduł poświęcony badaniom naukowym zostanie przeprowadzony w 2014 roku.
Jak z powyższego wynika, szkolenie ENDCUP ma charakter interaktywny, co spotkało się z dużym zadowoleniem i aprobatą jego uczestników. W czasie kursu nawiązałam wiele kontaktów z pielęgniarkami z innych krajów. Zyskałam nową wiedzę i umiejętności. Stałam się bardziej pewna siebie i otworzyłam się na innych. Poznałam wielu ciekawych ludzi, z którymi mogłam wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat opieki i edukacji diabetologicznej. Poznanie metod działania stosowanych w innych krajach i w innych systemach, możliwość przeprowadzenia porównań, odbycia dyskusji i wysłuchania opinii innych jest ogromną korzyścią, która będzie procentować w przyszłości.
Dla wielu uczestników kurs jest szansą na podniesienie kwalifikacji. A co najważniejsze, wszystkich nas ukierunkował na dalszy rozwój zawodowy. Bardzo dziękuję Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii za pomoc w przygotowaniach do wyjazdu do Londynu.
Ania Stefanowicz
członek PFED i FEND
Pracownia Pielęgniarstwa Pediatrycznego
Zakład Pielęgniarstwa Ogólnego
Gdański Uniwersytet Medyczny
członek PFED i FEND
Pracownia Pielęgniarstwa Pediatrycznego
Zakład Pielęgniarstwa Ogólnego
Gdański Uniwersytet Medyczny