Strefa Członkowska
PFED
  • PFED
    • O nas
    • Ludzie
    • Cele
    • Działania
    • Statut
  • Aktualności
  • Edukacja
    • Kursy, szkolenia, konferencje
    • Materiały PFED
    • Przydatne linki
  • Kontakt
    • Adresy, telefony
    • Dołącz do nas

Edukacja diabetologiczna tematem numeru majowego MPiP

24/6/2013

 
W majowej edycji „Magazynu Pielęgniarki i Położnej” spora dawka informacji na temat postępowania terapeutycznego w cukrzycy i roli pielęgniarki. Temu tematowi poświęcono aż cztery artykuły, zaanonsowano ciekawą i przydatną dla pielęgniarek (także diabetologicznych) publikację Wydawnictwa Lekarskiego PZWL i wartościowe warsztaty SEDNO. 

W wywiadzie pt. „Edukator pilnie potrzebny” przewodnicząca PFED Alicja Szewczyk charakteryzuje sytuację epidemiologiczną w Polsce, stan świadomości Polaków na temat cukrzycy, mówi o realizowanych programach edukacyjnych i profilaktycznych. Uwagi na temat modelu terapii diabetologicznej i o tym, co jest do zrobienia w zakresie skutecznej edukacji diabetologicznej wpisują się w dyskusję o umiejscowieniu w systemie zawodu edukatora ds. diabetologii. 

Edukator pilnie potrzebny

Główne tezy wywiadu: Wciąż o cukrzycy wiemy zbyt mało. Potrzebne są akcje informacyjne dla społeczeństwa i szkolenia dla lekarzy, zwłaszcza pierwszego kontaktu, żeby umożliwić wczesne wykrywanie cukrzycy. Trzeba również zapewnić odpowiednie szkolenia pielęgniarkom i położnym, które sprawują opiekę nad chorymi na cukrzycę na co dzień. Zespoły podstawowej opieki zdrowotnej powinny kompetentnie rozpoznawać cukrzycę i kierować chorego do odpowiednich lekarzy specjalistów. Oprócz leczenia i opieki nie można zapominać o znaczeniu profilaktyki.

Model postępowania w cukrzycy jest przykładem tego, w jaki sposób edukacja terapeutyczna przyczynia się do formułowania długoterminowych celów terapii, które skupiają się na ustaleniu udziału pacjenta w leczeniu jego własnej choroby. Eksperci WHO w Genewie w 1997 r. wypracowali następujące zalecenia co do edukacji terapeutycznej:

  • wprowadzenie edukacji pacjenta wzmacniającej efekt leczenia choroby przewlekłej,
  • nadanie właściwej rangi nauczaniu metod edukacji pacjentów w szkoleniu podyplomowym personelu medycznego,
  • włączenie edukacji terapeutycznej do modelu postępowania we wszystkich chorobach przewlekłych.
> Czytaj cały wywiad

Comments are closed.
Opieka merytoryczna
Alicja Szewczyk
Opieka graficzna i administracja
Olgierd Skibski

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za pomocą cookies wykorzystywane są głównie w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce. Zamknij ostrzeżenie